Home » » Kenapa Harga Barang Tidak Ikut Turun – Kelab KAMI

Kenapa Harga Barang Tidak Ikut Turun – Kelab KAMI

Written By aku on Monday 1 February 2016 | 8:41 pm


Harga minyak untuk pasaran Malaysia turun lagi, bagi RON95 pulak harga diturunkan sebanyak 10sen menjadikan harga terbaru adalah RM 1.75 seliter.
Bermula 1 Februari 2016(12.00 talam tadi) harga runcit minyak turun lagi sebanyak 20 sen untuk RON97 menjadikan harga terkini adalah RM2.05 seliter.
Manakala, bagi minyak diesel, harga turun sebanyak 25 sen dan harga terbaru adalah RM 1.35 seliter sekaligus penurunan ini disebabkan oleh kejatuhan harga minyak mentah di pasaran dunia.
Sebelum ini, pada awal Januari yang lalu, harga sebenar untuk RON95, RON97 dan diesel adalah RM1.85 seliter, RM2.25 seliter dan RM1.60 seliter.
Sehubungan dengan itu Pengerusi Kelab Anak Muda Inovatif Kuala Terengganu (KAMI) Mohd Zamani Ayob berkata, penurunan itu satu rahmat kepada pengguna-pengguna minyak petrol dan diesel di negara ini .
“Dalam tempoh tiga bulan ini sahaja sudah dua kali minyak diturunkan kerajaan berikutan harga pasaran minyak dunia semakin menurun akan tetapi harga barang keperluan masih kekal dan ada yang naik”
“Perkara sebegini pihak berwajib perlu memainkan peranan untuk memantau  harga  agar peniaga tidak sewenang –wenangnya menaikkan harga sesuka hati ditambah pula dengan keadaan ekonomi yang dunia yang teruk”
“Dulu… masa harga minyak naik para peniagan memberi asalan kos pengangkutan meningkat dan kini kos pengankutan menurun… Kenapa masih tidak menurunkan harga barangan?”, katanya ketika dipetik dari portal alifbaata.com.
Selain itu, beliau menyeru kepada pengguna-pengguna agar bijak membuat pilihan dan boikot mana-mana kedai atau pasaraya yang menaikkan harga barang keperluan harian dan sebagainya.
“Kita sebagai pengguna mempunyai kuasa beli dan jika kita sama-sama boikot kedai atau pasaraya itu secara tidak langsung boleh menjejaskan perniagaan mereka dan akhirnya mereka akan menurunkan harga barang seperti kehendak pengguna hari ini”,ujurnya.
Beliau juga mengharapkan kerajaan memberi tumpuan terutama kepada Pihak KPDNKK yang boleh membuat pemantaun di mana-mana premis walaupun tidak menerima aduan dari rakyat
Share this article :
 
Support : Creating Website | Besut GegerTemplate | Mas Template
Copyright © 2011. Besut Geger - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Besut Geger
Proudly powered by Blogger